Alla inlägg den 2 december 2010

Av annica johansson - 2 december 2010 15:31

Nu i eftermiddag var det en toppenmellis hemma hos oss.  Hugo åt 2 1/2 smörgåsrån med smör och ost. Jag kom då att tänka på att jag kanske skulle berätta lite om Hugos matsvårigheter.


Som jag har berättat tidigare så har Hugo en PEG på magen. Det är som en liten knapp där han får den mesta av sin näring igenom. Man kopplar på en slang på PEG:en och sedan sprutar man in näringen (som tunn välling ungefär..) Varje måltid är på 200 ml och han får det 5 ggr per dag.


Ni som har läst de tidigare inläggen om våran "Prins annorlunda" vet att matsvårigheterna började när Hugo var bebis. Vi, och Hugo, har kämpat mycket med att han ska lära sig äta. Det är så självklart för de flesta att deras barn äter. Även om de kanske kan vara kräsna med maten så äter de i alla fall. Ja, i alla fall så är Hugo känslig i munnen. När han var yngre så kräktes han lätt. Hans muskulatur i munnen är också försvagad och det gör det svårare för honom att bearbeta och svälja maten. Allt detta har blivit bättre men det är en lång bit kvar tills PEG:en kan tas bort. Ja det är vår förhoppning och vår övertygelse om att det en dag kommer att ske.


Så ni förstår att det är stor glädje hemma hos oss när Hugo äter 2 1/2 smörgåsrån med smör och ost. Andra favoriter är våfflor, pasta, chips och riskaka med pizzasmak. Han tokälskar korv och köttbullar men det är svårt för honom att svälja så det hamnar ofta i kindhålan.


Han är duktig vår Hugo. Vi kan ibland tycka att det går långsamt med ätutvecklingen men tänker man efter så har han gjort enorma framsteg. Bara att fortsätta!

Av annica johansson - 2 december 2010 12:20

Jösses vad jag stressar! Efter lämningen på förskolan åkte jag och handlade och hämtade ut paket. Väl hemma somnade Kalle och jag passade på att måla i Kalles blivande rum. Kalle vaknar och vill ha mat. Biff stroganoff var det idag. Tvättat och hängt tvätt. Sålt lite saker på Tradera också, bra med lite extrapengar nu innan jul! Ska försöka hinna dammsuga också innan jag hämtar Hugo.


Så... nu gick luften ur mig.. Känner att min puls är alldeles för hög. Måste stressa av!



Presentation

Följ med i mina berättelser om mitt liv- tillbakablickar i det som varit och det som är nu. Jag är gift med Stefan och vi har två fina pojkar, Hugo född i februari 2006 och Kalle som är född i juni 2010.

Annica

  

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards