Direktlänk till inlägg 28 mars 2011

Jobbigt nu..

Av annica johansson - 28 mars 2011 14:52

Idag har det varit mycket tårar för min del..


Jag mår dåligt. Nej jag är inte sjuk men jag lever i ett konstant stressat liv. Jag har en puls som ständigt är hög. Jag känner att jag inte har kontroll över mitt liv och jag får aldrig slappna av. Jag blöder näsblod utan anledning (förmodligen av stress).


Ni som inte har barn med en kromosomavvikelse, annat funktionshinder eller barn som är allvarligt sjukt kan inte förstå hur det är för oss.


Idag ringde jag till kommunen angående avlastning för Hugo. Pratade med en LSS-handläggare. LSS står för Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Om ni vill veta mer om det får ni googla för jag orkar inte skriva om det..

Detta steg är så oerhört jobbigt för mig (oss!) att ta. Jag känner att "herregud jag ska väl klara att ta hand om mitt eget barn..". Känner mig som en dålig mamma trots att jag vet att jag inte är det. Jag älskar Hugo så oerhört mycket och ger alltid mitt yttersta för att han ska ha det bra. Han får tonvis med kärlek och kramar varje dag. Han är ett mycket älskat barn. Men han kräver mycket passning och då framförallt om vi är ute. Jag klarar inte av att vara ute själv med båda barnen. Inne går det bättre men det är ett ständigt passande där också så att han inte är på Kalle.


Det jag pratade med LSS-handläggaren om är avlastning kanske någon dag i månaden till att börja med. Hon frågade om det fanns någon i vår närhet, typ vänner eller släktingar som kanske skulle kunna vara bra som hjälp till detta.. "Många tycker att det känns bäst med folk dom känner från början, annars hittar vi någon bra person till detta."


Öhh.. hade vi haft någon som hade brytt sig om hur vi mår så tycker jag att den personen skulle ha erbjudit sin hjälp för länge sedan. Men så är inte fallet tyvärr. Vi är ensamma förutom mina föräldrar (speciellt älskade mamma). Ja jag tycker att det är fruktansvärt dålig av de som man trodde skulle bry sig.


Tack Sofie för de insiktfulla orden idag, du vet vad du pratar om!


När jag skulle hämta Hugo idag så fick han ett hemskt utbrott, skrek och slängde sig på golvet. Hur lätt tror ni att det är att få på honom kläderna då? Plus att jag hade Kalle med mig också. Tack underbara Lisa för hjälpen, vet inte hur jag skulle ha klarat det annars. I bilen hem bara grät jag. Jag orkar inte!


Nej ni behöver inte tycka synd om mig men jag vill att ni ska veta att det fan inte är lätt.


Så nu vet ni varför jag inte är så social av mig just nu.


Kram

 
 
Ingen bild

Sara

28 mars 2011 20:50

Annica.. fina Annica, våga inte tro att genom att bryta ihop gör dig svag. Ur kris kommer kraft. kram Sara

annica johansson

29 mars 2011 06:42

Tack underbara Sara!

Kram!

 
Ingen bild

annika

29 mars 2011 12:23

Vilka fina bilder på barnen! Tråkigt att höra att du är så trött och nedstämd just nu, jag är precis inne i en jättesvacka oxå. Jag är sjukskriven några veckor för stress, hjärtklappning ocg ångest. Minna har fått en hudsjukdom som gör att håret faller av fläckvis.... som om det inte va nog liksam.... Livet är fruktansvärt orättvist ibland och man får bara bryta ihop och inte orka mer, för att sedan gå vidare och orka igen. Men det sitter oftast långt inne att fatta det själv. Du är den allra bästa mamman till dina fina pojkar men det är lätt att tappa sig själv nånstans på vägen emellanåt då man har barn som tar lite mer tid och ork för oss. Stor kram från mej =) / Annika

annica johansson

29 mars 2011 13:35

Hej Annika!
Ledsen att höra att även du har det jobbigt. Jag känner också ibland att det är nära sjukskrivning trots att jag är hemma och är mamma-ledig..
Vad tråkigt att höra om Minnas hudsjukdom, kommer det att bli bättre..?
Ja som att det inte vore nog..
Dina ord betyder mycket för mig då jag vet att du förstår vad jag går igenom.
Ibland känns det som att jag inte vet vem jag är längre, jag bara vet att allt ska funka här hemma. Dagarna bara går..
Stor kram till dig!!

 
Ingen bild

annika

29 mars 2011 14:11

Hej igen, ja, vi vet inte... inte läkarna heller, det har inget med kromosonavvikelsen att göra säger det.... det känns som det hade varit lättare att acceptera då. Det heter Alopecia och finns i lite olika grader, det verkar som tur är att hon har den som är fläckvis. Hon ser lite rolig ut =) som om hon har klippt sig själv, typ.
Jag tycker ni ska sätta er ner och prata om att du borde sjukskriva dej ett tag, du måste tänka på att du ska orka. Hasse följde med mej t läkaren igår och stöttade mej, jag ska vara så jävla perfekt jämt och hatar att erkänna för andra att jag mår dåligt. Nu är jag sjuksk april ut och även om det satt långt inne så känns det underbart skönt nu. Jag har inte varit den mamma jag vill vara sista tiden, arg, trött och irriterad på alla i familjen och gråter jämt känns det som. Ni har ju lilleman att ta hand om oxå, precis som vi ska orka med våran 10 åring. Har du funderat på någon kurator? Hab brukar ordna sånt. Jag går till en emellanåt och sorterar ut alla tankar och funderingar, jätteskönt. Jag känner igen när du säger att man inte vet vem man är längre, man blir för trött så man glömmer sig själv, all energi går till barnen och samtal och möten. Bestäm dej för en förändring innan du blir för trött för den oxå.

Skickar liiiite energi från Norrland.... den lilla jag har till övers just nu, ibland kan det va skönt att veta att man inte är ensam. Stor kram till dej och de dina. Ps, glöm inte att du jättegärna får ringa om du vill prata.

annica johansson

29 mars 2011 15:49

Hoppas att det blir bättre med hårbortfallet. Lilla Minna.. Men är det något mer förutom att hon tappar hår? Hon har inte ont eller så?

Ja jag får ta mig en ordentlig funderarare på hur jag ska orka. Vad skönt att Hasse följde med dig som stöd. Det är guld värt att ha en bra man:)

Jag är likadan, vill att allt ska vara perfekt. Måste hitta på saker att göra med barnen och det konstanta dåliga samvete de dagar jag inte orkat..

Jag gråter också mycket nu för tiden.. Jag är egentligen en glad tjej som typ aldrig gråter eller har problem. Nu tycker jag att allt hopar ihop sig om du förstår vad jag menar.. Känner att tålamodet inte är stort och så försöker man hålla god min utåt.

Ja det kanske är bra att prata med någon kurator. Känner bara att allt är så jobbigt att ta tag i. All kraft är borta.

Jag tar tacksamt emot den energi som du skickar:) När jag har samlat på mig lite så lovar jag att skicka tillbaks till dig;)

När passar det dig bäst att jag ringer? Skicka gärna numret igen på facebook.

Tack goa Annika för dina ord.

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annica johansson - 27 juli 2014 14:58

Provar för tredje gången med ett inlägg. Det bara försvinner!! Visar bara bilder nu och skriver mer senare. En toppenresa i alla fall! ...

Av annica johansson - 22 juli 2014 20:07

Nu har Kalle, jag och Stefan varit till Borås. Vi åkte i fredags och på kvällen var vi till Stefans brorsa Christian och hans familj som bor där. Vi fick god mat och kalle lekte med sina kusiner Theodor och Ossian. Sedan gick vi till hotellet. Trevli...

Av annica johansson - 17 juli 2014 09:09

Igår grillade vi här hemma. Min mamma, min pappa och mina morbröder var här. Grillspett, hemmagjord potatissallad, pommes, sallad med fetaost och soltorkadetomater, tatziki, chilibea, baguette och annat gott. Smakade mumma! Till helgen åker jag, ...

Av annica johansson - 12 juli 2014 20:03


Men vad är detta? Vaknar med nackspärr! ! Har gjort ont hela dagen och stel som bara den.. Inte kul så här på semestern. Och igår fick jag ont i vaden. Nästan som kramp. Inte nu!! Det är alltid så här när jag är duktig på att träna. Hoppas det går ...

Av annica johansson - 11 juli 2014 19:21

Mina grabbar.. oj oj vad älskade de är! Allt är inte lugna gatan så här på semestern. Endel fighter, syskongnabb, trotsade och tvärtemot men mycket underbart också naturligtvis. Igår var Kalle och jag till Mariebergsskogen.Det är så bra där för b...

Presentation

Följ med i mina berättelser om mitt liv- tillbakablickar i det som varit och det som är nu. Jag är gift med Stefan och vi har två fina pojkar, Hugo född i februari 2006 och Kalle som är född i juni 2010.

Annica

  

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards